2011. október 4., kedd

Babásított ételek

Nóri megint beteg lett...megfázott, bár nem vészes, már pénteken is éreztem a hangján, hogy olyan megfázottas, aztán vasárnap egész nap kornyadozott, szunyókált, és déltán be is lázasodott. Nem vittem oviba, bár tegnap tök jól volt, annyi a változás, hogy fújjuk az orrot, ami bedugul. Felhívtam a rendelőt délután, hogy lemehetnénk e. Mint kiderült, a doktornő már megint szabin van,így mehetünk késő este vagy ma délben. Hát, inkább a ma délbenben maradtunk. Felirattam még Balunak a menjugate oltást, meg még pár dolgot. Mint kiderült, a menjugate hiánycikk, úgyhogy majd érkezik valamikor...

Már múlt héten motoszkált a fejemben, hogy kéne fejtettbab főzeléket főzni fasírttal. Úgyhogy tegnap elérkezettnek láttam az időt, hogy elkészítsem. Megkockáztattam, hogy Balu is megkóstolja ezt az ételt (babásított változatban), hisz mindjárt 1 éves lesz!
És ha már itt tartunk, egyre többször készülhet azon alapanyagokból a baba étele, amikből mi főzünk éppen a családnak.

Fejtettbab főzelék

Hozzávalók:

  • 50 dkg mirelit fejtettbab
  • 2 dl tejföl
  • só, bors
  • 1-2 babérlevél
  • 1 kisebb fej vöröshagyma
  • 2-3 gerezd fokhagyma
  • olaj
  • 3-4 ek. liszt
  • cukor, ecet az ízesítéshez
A babot felteszem főzni annyi vízben, amennyi bőven ellepi, sózom (csak kicsit, mert a babának ebből lesz kivéve, és a miénket később is ráérünk megsózni), kevés őrölt borsot is szórok bele, és a babérlevelet is beledobom. Puhára főzöm. Közben a vöröshagymát és a fokhagymát apróra vágom, olajon megpirítom, hozzáadom a lisztet, kvázi rántás készül.

Mikor a bab megpuhult, akkor elkészítem a babának a főzit. A babból szedek ki  a babának (nem kell sok, kb. 20-25 szem), a léből is, és teszek még hozzá vizet (kb. 2 deci folyadék legyen alatta). A rántásból kanalazok rá 1-2 evőkanállal, felforralom, és mikor levettem a tűzről, akkor keverek hozzá  2 tk. natur joghurtot. Turmixolom, a köretnek készített babafasírttal együtt. 

Vissza a felnőttes főzelékhez! A rántásba belekeverjük a tejfölt (esetleg lehet egy kanál pirospaprikát is tenni bele), és vízzel felhígítjuk. Aztán mehet a forrásban lévő főzibe. Kiforraljuk. Mikor kicsit hűlt, akkor ízesítem cukorral, ecettel, sóval.
Feltétnek fasírtot, sült kolbászt, debrecenit, tükörtojást, vagy ami tetszik :-)) adhatunk.

Apropó fasírt, a babának attól kezdve, hogy tojássárgáját kaphat (8 hónapos kortól), készíthetünk babafasírtot, akár nagyobb mennyiségben is, lefagyasztásra.

Babafasírt

 Akár csirke, akár sertés darálthúsból is készíthetjük. A különbség csak annyi, hogy egész tojás helyett tojássárgát teszünk bele, és tejbe áztatott zsemle helyett vízben ázott zsömit . És persze bors nélkül, vagy csak minimális borssal és persze kevesebb sóval. De ugyanúgy mehet bele a hagymaféleség, kevés pirospaprika (ez is elmaradhat), köménymag, petrezselyemzöld. Gyúrjuk, gombócoljuk, sütjük, és bármilyen főzivel turmixoljuk. Ha nagyobb a baba és fogékony rá, akkor majszolhatja is, vagy pici darabokra vágva adhatjuk, hogy rágásra ösztönözzük a babát.

Apropó tojássárga, hogy az a heti 1 alkalom ne legyen uncsi, hogy mindig csak főtt tojássárgát turmixolunk a főzelékbe, adhatunk például ezt is :

Tojásleves babáknak

Az alapja, avagy a leve, ugyanúgy készül, mint a hagyományos tojáslevesé. Akkor készítem, mikor magunknak is azt főzök.
 Egy kisebb vöröshagyma felét apróra vágva 10-15 szem köménymaggal megpirítok olajon, teszek hozzá egy evőkanál lisztet, amivel még kb. 1 percig pirítom, majd 1 teáskanálnyi pirospaprikát szórok bele, elkeverem és gyorsan felöntöm 0,8-1 liter vízzel. Pici sót teszek bele (ebből lesz kivéve a babának, szóval neki nem nagyon sózunk, nekünk meg ráér mikor kivettük a levet a babának) natur vegetával ízesítem, felforralom, és még pár percig főzöm. Két tojást készítek elő, az egyiket kettéveszem, és csak a sárgáját használom fel a baba levesébe.
Veszek ki a babának a léből 2-3 decit (a baba étvágyától függ) a baba főzőedényébe, felteszem a tűzhelyre, mikor forr akkor lassan beleeresztem a tojássárgát, miközben gyorsan kevergetem a levest (minél apróbb darabokban legyen a tojás, az a cél). 

A másik egész tojást, és a megmaradt fehérjét felverem villával és a felnőttek levesébe engem bele, folyamatos kevergetés közben.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése