2011. július 27., szerda

Babamenük 8-9 hónapos babáknak

Elérkeztünk a 9. hónaphoz. Újonnan bevezethető étel most nem sok van, hisz előző hónapban rengeteg dolog volt, ami adható, talán még a végére sem értünk...legalábbis mi nem...Amit újabban adhatunk az a szilva, a ringló, a sárgabarack. Mivel két hozzátáplálási táblázat sem egyforma, van olyan,amelyik heti egy alkalommal már kezdi  bevezetni a tojássárgáját főve, főzelékben tálalva. Meg lehet próbálni...
Újabb fűszerek megismertetésével játszhatunk az ízekkel. Elkezdhetjük használni a kakukkfüvet, bazsalikomot, , citromfüvet, borsmentát, szurokfüvet, borsikafüvet, lestyánt. Hát, én őszintén bevallom, hogy az első hármat azt használom, ugyan nem gyakran, de a többit nem...Általában a bevezethető alapanyagokkal is úgy vagyok, hogy ami ritkán fordul meg nálam azt nem készítek. Mondjuk ilyen a spárga, meg pl. a padlizsán, amit nem kedvelünk. De itt van pl. az uborka, mint alapanyag, amit a táblázatok engednek ugyan, de csak sütve vagy főzve. Háát, mivel az "életben" ilyen formán nem használjuk, csak nyersen, salinak, savanyítva, így én ezzel nem is strapálom magam...ubi főzve....nna jó...
Mostanság azt csinálom, mint újdonság, hogy olyan leveseket főzök heti 3-4 alkalommal, amiből vehetek ki a babának, és összeturmixolhatom. Ilyenek a zöldséglevesek. Múlt héten ragus levest készítettem, amúgy tavaszi style, volt benne zöldborsó, karalábé, répa, meg persze husi. Ha tészta vagy nokedli megy a levesbe, akkor azelőtt szedek ki a babának, mielőtt az belekerülne. De ha pl. keménybúzadarából készült tészta, vagy tojásmentes (durum) tészta kerül bele, akkor azt eheti a baba is. Fontos, hogy ha a baba a mi levesünkből kap, akkor ne tegyünk bele húsleves kockát, maradjunk a natur vegetánál, és jó sok zöldséggel készítsük (a baba ételéhez amúgy is több zöldség kell, hogy sűrűbb állagot kapjunk.,  viszont jóval kevesebb sót használjunk (hiszen mi után tudjuk sózni magunknak), és az se baj, ha nem teszünk bele tésztát.
Tegnap zöldborsó levest főztem, s mielőtt beletettem volna a nokedlit, szedtem ki a babának belőle. Ma pedig pulykamellet kockáztam fel, abból készült raguleves karalábéval.(megpirítottam a hagymát, rádobtam a husit, fehéredésig pirítottam, majd rá a zöldségek. Kicsi só, natur vegeta, és fedő alatt mérsékelt lángon 10 percig együtt pároljuk. Aztán felöntjük vízzel, és csendesen készre főzzük. ) Ha a baba eszi már, akkor egy kanál natur joghurttal ízesíthetjük.
Ugyanez a dolog működik kelkáposzta főzeléknél is: berántás előtt vegyünk ki belőle a babának. Reszelt sajttal, vagy főtt husival tálaljuk.
Ötletként említem, hogy a mi paradicsom levesünkből is ehet, illetve húslevesből is. Bátrabbak light-osan elkészített,bővebb lére eresztett paprikás krumplival is próbálkozhatnak (ne turmixoljuk a krumplit, csak nyomjuk össze villával, kolbász és nokedli mentesen készüljön:-)).
Ha kicsit hígabb a levesből kiszedett turmixolt babaétel, akkor utána kínáljunk még gyümölcsöt.

Ha meg kifogyunk az ötletekből, ott vannak az üveges bébiételek. Apropó bébiételek...Bala már 9 hónapos ,de még mindig nem barátkozik a finoman darabkás ételekkel. Vagyis, ha én saját készítésűt turmixilok, és nem annyira sima, az elmegy, de ami az üvegesekben van, az már nem. Tegnap pl. hawaii csirke burgonyával akadt a kezembe, felbontottam, és nagyon nem tetszett neki. Pedig hárman drukkoltunk, hogy rágjál Balázs, ezt rágd, ne a járókát, de nem használt. Annyi volt a haladás az előzőekhez képest, hogy most kicsi fiam nem öklendezni kezdett tőle, csak kilökdöste nyelvével a darabkákat; majd összeturmixoltam, de mikor pár perc elteltével ismét próbálkoztam, hisztivel közölte, hogy nem nyert anya ezt én már így se fogom megenni...
Szóval nem tudom hány 8-9 hónapos baba eszi meg a darabkás kaját, de el kell mondjam, Bala nagyevő, 10,8 kg 9 hónaposan, de még nem érdekli, hogy rágcsáljon. Nem mondom, ha a kezébe nyomok egy fél kiflit nyálazgatja, de azt ugye a nyál szétáztatja, aztán könnyen lemegy. De a krumpli meg a nemtudom milyen darabkák, azok nem...Lehet, hogy bőven elég lenne a 10-11 hónapos kortól adható bébiételeket finoman darabkásra készíteni.
Viszont jó hír, hogy megkedvelte Balázs egyik-másik tejpépet, úgyhogy reggeli gyanánt tudok neki azt adni.
Túl vagyunk a dinnyék kóstolásán. A görög jobban tetszik neki.
 A ringló viszont nem tetszett,  sem másik gyümölcshöz hozzácsempészve, sem direktben, összenyomkodva nem ízlett. Azért még lehet próbálkozni kompót formájában más gyümikkel összefőzve.
Ivás fronton elég jól megvagyunk, összehasonlítva Nórival, aki alig akart az őszilén kívül bármit is meginni. Mostanság a dm-ben veszek nestlé fél literes innivalókat (vegyes zöldség-gyümi lé, narancs lé, szőlő vassal), meg a rossmann-ban is vettem már neki almalét, az is megy. Illetve ivott már sűrű-sűrű alma-banán-barack lét, amit a lidl-ben lehet kapni, üveges, 0,975 literes (én csak úgy hívom, hogy majdnem 1 literes) kiszerelésben.
És megissza a nagyon light-osan elkészített teát is,(szalmasárga, éppenhogy megmerítem a vízben a filtert, kevés cukorral, és néhány csepp citrommal -nem dobozos citromlével. és a citromot a meghűlt teába tegyük, hogy némi c-vitamin tartalma maradjon. Ha szálas teát használunk, az még jobb.)  meg persze a babateát (édesköményes, filteres dm-es). Továbbra sem vagyok az instant teák híve, tehát azt nem is adok Balának.
Ha már a folyadékoknál tartunk, vagyis a folyékony állagnál, ne felejtsük, hogy a babának még mindig szüksége van tápszerre! Napi legalább 500 ml, de max 1000 ml-re.
És ne felejtsük, hogy minden étkezés utén kínáljunk innivalót a babának. Sőt, kánikulában naponta többször kínáljunk neki felforralt,lehűtott vizet, zöldség és gyümölcslét. Ha nem kér inni, nem kér, de meg kell kínálni.


Néhány menüötlet:

reggeli: vaníliás tejberizs pép
tízórai: őszibarack+keksz
ebéd:kapros tökfőzi rizzsel, pulykahusival
uzsonna:görögdinnye
vacsora: sütőtök csirke

reggeli:gyümölcsös tejpép
tízórai:alma+őszibarack
ebéd: zöldborsó+répa rizzsel, csirkemájjal
uzsonna: sárgarépa pép
vacsora: cukkini krumplival, sajttal

reggeli: tápszer
tízórai: sárgadinnye
ebéd: karfiol+répa rizzsel, sajttal
uzsonna:almapép
vacsora: tejpép

reggeli: tápszer
tízórai: görögdinnye
ebéd: brokkli+répa+krumpli csirkehússal
uzsonna: kekszes tejpép
vacsora: finomfőzelék (üveges)

reggeli: tejpép
tízórai: szilva (üveges)
ebéd: tökfőzelék rizzsel, sajttal
uzsonna: répa pép
vacsora:  őszibarack sertéshússal

reggeli: tápszer
tízórai: sárgabarack+alma
ebéd: cukkini+krumpli+répa, csirkehusival
uzsonna: banán
vacsora: tejpép

reggeli: tejpép
tízórai:alma+barack
ebéd: kelképoszta+krumpli fokhagymával,kicsi köménnyel,majorannával ízesítve (kvázi kelkápi főzi, mielőtt berántanánk)csirkehússal 
uzsonna: sütőtök-alma
vacsora: répás-zelleres burgonya sajttal

A táblázat erősen nyári idény jellegű, de a dinnyék természetesen kiválthatók a baba korának és az idénynek megfelelő gyümölccsel. A gyümölcsöket a babakekszen kívül dúsíthatjuk 3,4 vagy 7 magvas pépekkel is.
Az én babám nem szereti a paradicsom ételeket,ezért nem írtam a fenti táblázatba, illetve valamelyik fűszert,amit ezekhez az ételekhez tesznek. Természetesen amelyik baba szereti, annak beépíthetünk az étrendjébe paradicsomos krumplit, mediterrán zöldségeket (üveges) vagy épp bolognai spagettit (szintén üveges).

Kellemes kísérletezést!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése