2012. január 21., szombat

Tojás a fánkban, meg tej a fánkban, avagy találjuk meg a tuti fánkreceptet

Fánk, fánk, fánk. Talán egyszer sütöttem még az életben, s nem emlékszem melyik szakácskönyvből... szóval meg kellett találnom a tuti receptet. Persze a napokban minden receptes oldalról öntik a fánk recepteket...Ma a mindmegette.hu-n (ide kattintva nézhető meg) Berlini töltött mini fánk recept jelent meg.
Mivel tréningeznem kell az ovis farsangra, belenéztem a Horvátilonába, megnéztem a mindmegettés receptet, anyu előszedte az ősrégi Vilma nénis szakácskönyvét, ami még a nagyapjáé volt, és arra jutottam, mint a zabkásánál....minden hozzávaló ugyanaz, csak a mennyiségek mások. Márpedig a tej meg a tojássárga mennyisége ez esetben nagyon is fontos! Horváthilona szerint  50 dkg liszthez 5 dl tej, kezdetnek tegyünk bele 3 decit, aztán a többit érzésre...nna, köszike....és akinek dunsztja sincs milyen egy fánktészta?
Aztán jött Vilmanéni, aki szerint 3 dl tej kell....háát, én a bukta tésztába teszek ennyit, és tán ettől több kell. Mindmegettén 4 dl-t írt. Na, hogy senkinek ne legyen igaza, én 3,5 dl-t tettem bele...
Na, és mizu a tojással??? Ahogy még rákattintottam pár fánkreceptre, volt aki egész tojásokra esküdött, volt aki csak sárgára. Mondjuk én helyből csak sárgát mondok, és most kettőt. Egyesek szerint 4. Állítólag kevéssé szívja fel az olajat, ha több sárgája van a tésztában. Én a kettővel is elégedett voltam, de lehet, hogy legközelebb megfejelem még egy sárgával.

Szóval, a mindmegettés receptre, illetve annak egy részére azért szántam rá magam, mert még volt egy adag mascarpone a hűtőben, amit villámgyorsan el kellett tüntetnem, mielőtt lejár a szavatossága. És itt volt egy málnás mascarpone krém. Az uram meg nagyon szereti a málnát.
És akkor most a recept.

Fánktészta:

  • 50 dkg liszt
  • 3,5 dl tej
  • 2,5 dkg élesztő
  • 7 dkg porcukor
  • fél kupica rum
  • egy csipet só
  • 5 dkg vaj vagy zsír
  • 2 tojássárga
Az élesztőt egy deci langyos, cukros tejben elkavarjuk, felfuttatjuk. Közben egy tálba készítjük a többi hozzávalót, s mikor az élesztő felfutott azt is belerakjuk, és szép laza tésztává dolgozzuk ki (én fakanállal). Letakarva, fél órán át langyos helyen kelesztjük. Aztán kinyújtjuk kb. másfél ujjnyi vastagra, és kisebb pogácsaszaggatóval kiszúrjuk. A kiszaggatott tésztát letakarva még 20 percig kelesztjük a deszkán. Aztán jó meleg olajban kisütjük. Ha ügyesek voltunk, még szalag is lesz egyik-másik darabon. Ez a recept bármilyen fánknak jó, hagyományosnak is.

A kisült fánkokat megtöltjük akár lekvárral, akár pudinggal, akár a mascarpones krémmel. Én a tortadíszítő kézi készülékkel tettem, annak van egy hosszú csöves kis feltétje, azzal beszúrtam a fánkba, és megtöltöttem.

Málnás mascarpone krém:

  • 6 ek. cukor esetleg barnacukor
  • 30 dkg málna
  • egy doboz (250 g) mascarpone sajt
  • fél citrom leve
A cukrot karamellizáljuk, ráöntjük a málnát, citromlét, és felfőzzük. Turmixoljuk, és mikor kicsit meghűlt hozzákeverjük a mascarpone-t. Ezzel töltjük a fánkokat. Végül porcukorral szórjuk, vagy abba forgatjuk (mindmegettén kristálycukorba, de az nekem nem jön be...).

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése