2011. augusztus 25., csütörtök

Mennyire öko a háztartás?

Az úgy volt, hogy Nóri születése után kaptam a tippet, hogy a babának ne használjak mosószert, úgyse oly nagyon piszkos a ruhája próbáljam inkább a mosódiót (pfff...mostmár tudom, hogy ez csak eleinte igaz, míg nem eszik kanalast és nem mászik).  Na, nagy lelkesedésemben vettem is 1 kilót. Persze a mai napig alig fogyott el belőle a negyede. Hát, ez volt az első próbálkozásom a környezetbarát mosással...

Bár ha azt nézem, környezetgazdálkodási agrármérnök lennék vagy mi a csoda, és azon túl, hogy külön gyűjtjük a papírt meg a műanyagot -  példát mutatva ezzel a gyerekeknek, és ugye már Nóri is tudja, hogy ezeket nem a nagy kukába tesszük, hanem külön, és lelkesen tapossa a pillepalackokat- mást is tehetek. Egyelőre csak ezeket nem dobjuk a vegyes szemétbe, mert ilyen gyűjtők vannak a rendes kuka mellett.Itt az ötkerben más dimenzióban működik ez a szelektív gyűjtés: szigetek nincsenek. Vagyis csak kevés és eldugva. Höhö, jól mutatna itten egy szép színes sziget a Bazilika tövében, jó magyar szokás szerint körberakva egyéb hulladékkal, meg mellérakva mindazzal, ami már nem fért bele.
Vagyis, ha belegondolok, már eddig is tettem...

Például régóta használok citromsavat vízben feloldva vízkőmentesítésre. Jó a kádra, a csaptelepre, a csaptelepek és a mosdókagyló találkozásánál lerakódott trutyira.
Pár éve, mikor a lakást átalakítottuk, vettünk egy ravak akril kádat. Új volt nekem, mint anyag az akril, és boldogan láttam a honlapjukon, hogy van kádtisztító spray. Nnna, gondoltam hurrá, nem teszem tönkre akkor mindenféle súrolókkal a csillivilli kádat. Az uram hozta is haza a szerzeményt nagy durrogva, hogy a fél liter ezer ft volt. Én pedig akkor fogtam padlót, mikor kezembe vettem a flakont és elolvastam az összetevőket. Azt mondja, hogy : citromsav. És pont, semmi más...
Hát akkor, ezt is megtudtuk, hogy mi való az akril kádhoz (egyébként kutya baja a fertőtlenítőktől, krémes súrolóktól, persze nem a fémdörzsivel kell csinálni ezt a műveletet...)
Szóval, a citromsav patikákban, bioboltokban kapható, granulátos formában, amit vízben kell feloldani. Én fél liter vízhez szoktam tenni 3-4 evőkanállal, és az oldatot a ravak kádtisztító szórófejes flakonjába töltve használom. Ha makacs a szennyeződés akkor kondcentráltabb oldatot kell készíteni, esetleg ázni hagyni a cuccot az oldatban (pl. a zuhany gégecsövet leszedjük, és 1-2 órára szükség szerint az oldatban hagyjuk, utána bámulatos eredményt kapunk; vagy vízforraló, kávéfőző vízkőmentesítése során is hagyhatjuk ázalogni a citromsavat az edényben).

Gyakori probléma, hogy már megint lassan folyik le a konyhai, fürdőszobai lefolyó. Az uram lelkesen  vette nyakra-főre, próbálgatta a mindenféle bolti lefolyótisztító vegyszereket, de általában semmi látszatja nem volt ezeknek a holmiknak. Olyat is hallottam, hogy a kávézaccot a konyhai lefolyóba kell tenni, és akkor az leviszi a cső oldalára ülepedő zsírt stb-t. Na, nem tom, néha beleteszem, majd meglátjuk...
Minden esetre a sokadik morgásom után, mikor már a századik semmit se érő lefolyótisztítót vettük, az uram újabb megoldással állt elő. Én meg csak ámultam, mert nem egy újabb remek termék megvásárlásáról akart meggyőzni.  Végy úgy 10 dkg szódabikarbónát, ugyanennyi konyhasót, és tedd a lefolyóba. Aztán tölts rá 3-4 deci ecetet. Forralj vizet, és lassan (kb. decinként) adagold a lefolyóba. Klasszul pezseg majd, nem kell fölé hajlongani :-). Addig öntögess rá forró vizet, míg pezseg. Kész is...lehet próbálgatni, milyen gyorsan folyik leeee....:-)

No, a legújabb pedig a mosás. Otthon anyu már régóta használ mosószódát a mosószer mellé. Így a mosószerből kevesebb kell, kb. fele vagy harmada, mert a mosószóda lágyítja a vizet, és hatékonyabb a mosás. (bár szeghalmon a vízre mindent lehet mondani, csak azt nem, hogy kemény...) Remek folttisztító, és még sor más dologra is használhatjuk, pl. takarításnál. 

Ráadásul a mosószóda előállítása is környezetbarát, mert nincs melléktermék.
No, most gondoltam én is kipróbálom. Utánaolvastam a dolgonak ITT és a mókát annyival egészítettem ki, hogy az öblítő helyett ecetet használtam citromolajjal elkeverve. Mosásnál egy adag ruhához (kb. 4 kg) 2-3 ek. mosószódát oldjunk fel meleg vízben, öntsük a mosógép mosószer adagolójába, vagy közvetlenül a lezárt mosógép dobra. Mosószerből kb. egyharmadnyit rakjunk, mint általában. Öblítéshez kb. feleannyi mennyiségű ecetben, mint amennyi öblítőt használunk, csöpögtetünk  10-15 csepp illóolajat.
Látva legújabb felbuzdulásomat az uram, rögvest nekem szegezte a kérdést, hogy akkor most mi van azzal a sok mosódióval?Azt se használod...Mire én vigyorogva mondtam:a mosószódát a mosódióval is remekül lehet használni,ne félj, el fog fogyni.  A következő teszt az a mosódió+mosószóda kombináció lesz, természetesen az ecetes citromolajos öblítéssel:-D.
Még egy-két halvány gondolat a mosószódáról, ha valaki kedvet kap hozzá. Óvatosan alkalmazzuk, mégiscsak vegyszer. Ne lélegezzük be az oldáskor keletkező gőzét . Ha érzékeny a bőrünk, használjunk kesztyűt, mert állítólag szárítja a bőrt. Száraz helyen tartsuk (különben összeáll és nehéz használni), lehet erre rendsezresített tartóban, felcimkézve, hogy tudjuk mi van benne, olyan magasan tartva, hogy gyerek ne érje el.
Próbának van pl. a dm-ben fél kilós kiszerelésben ha jól emlékszem 370 ft körüli áron. Na, most kilóra elég nagy szórás van árban. Ha komolyan gondoljuk a használatát, érdemes venni 25 kilós kiszerelésben, mert akkor a kilós ára 235 ft körül van. Nem mindegy, hogy 650 vagy 235 per kiló....
Így már akkor nemcsak öko lesz a móka hanem eco is.Hihi :-)

Híjj, asszem új mániám lesz...ökosítás a háztartásban. Már ha bejárattam a mosást. Lehet, hogy nem lesz egyszerűbb, de környezetbarátabb az igen, és még az is lehet, hogy olcsóbb.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése