2012. december 19., szerda

Karácsonyi aprók

A mai nap azzal telt, hogy elkészítettük a karácsonyi aprósüteményeket. Nórika is besegített persze.
Anyukámtól elkértem a rögtön puha mézes receptjét, ami egyébként Plébános mézeskalácsa néven  ismert nálunk. Mint a legtöbb mézeskalácsot, ezt is előző nap, de legalábbis 8-10 órával korábban kell begyúrni, és hűtőszekrényben pihentetni.

Szóval, a recept:

Plébános mézeskalácsa

  • 1 kg liszt
  • 20 dkg vaj
  • 10 dkg barnacukor
  • 20 dkg kristálycukor
  • 3 dl tejszín felverve
  • 3 dl méz
  • 2 ek őrölt fahéj
  • 2 ek. gyömbér
  • 1 mk. őrölt szegfűszeg (ezek helyett a fűszerek helyett használhatunk mézeskalács fűszerkeveréket is, de aki nem szereti, az maradhat csak a fahéjnál is)
  • 2 ek. szódabikarbóna
A hozzávalókat összedolgozzuk, majd minimum 8-10 órára hűtőbe tesszük. Másnap lisztezett deszkán kinyújtjuk 4-5 mm vastagra és kiszaggatjuk.
200 fokra előmelegített sütőben pár perc alatt megsütjük.
No, ennyi mennyiségből olyan 180-200 db átlagos méretű mézes lesz. Ezért hát én harmad mennyiségeket használtam. Az én kb. 60 darabomhoz a máz 1 tojásfehérjéből és kb. 15 dkg porcukorból és néhány csepp citromléből készült.


 No, ennyi mennyiségből olyan 180-200 db átlagos méretű mézes lesz. Ezért hát én harmad mennyiségeket használtam. Az én kb. 60 darabomhoz a máz 1 tojásfehérjéből és kb. 15 dkg porcukorból és néhány csepp citromléből készült. A színezéshez piros ételfestéket használtam.


A másik sütike ami készült, a férjem kedvence, eredetileg Stahl Judit receptje, de én most hozzátettem egy kis pluszt a karácsonyi illatok miatt.

Csokis-narancsos tallérok

Hozzávalók:
  • 15 dkg liszt
  • 12 dkg cukor
  • 1 ek. cukrozatlan kakaópor
  • 1/2 tk. szódabikarbóna
  • 1/2 tk. őrölt fahéj
  • 1 tojás
  • 10 dkg puha vaj
  • 10 dkg étcsoki
  • 2 dkg kandírozott narancshéj
A száraz részeket összekavarjuk.


Hozzáadjuk a vajat és a tojást, majd összegyúrjuk. Eztán diónyi darabokat szakítunk a tésztából, gombócot formálunk, majd sütőpapíros tepsibe tesszük, és a tenyerünkkel ellapítjuk  4-5 cm átmérőjű koronggá.
180 fokra előmelegített sütőben kb. 10, de max. 12  perc alatt megsütjük. De vigyázat, nem szabad túlsütni, mert száraz lesz!



Ezzel a recepttel pedig pont fordított a helyzet, mert annyi mennyiségből kb. 16 db tallérunk lesz, szóval ebből meg minimum duplát érdemes készíteni.
 
A harmadik süti, egy gyors apróság. Én most gesztnyés töltelékkel készítettem. Na jó, lekváros is sikeredett belőle.
 
Gyors omlós kiflik
 
 
Hozzávalók:
 
  • 50 dkg liszt
  • 30 dkg zsír
  • 1 dl tej
  • 2 ek cukor
  • 2 dkg élesztő
  • csipet só
  • 1 tojás
Töltelék:
  • 1 cs. gesztenyemassza
  • 2 ek. porcukor
  • 0,5 dl rum
A tejet megmelegítjuk és kevés cukrot oldunk fel benne. Belemorzsoljuk az élesztőt, elkeverjük, nem futtatjuk,azonnal a többi hozzávalóhoz adva összegyúrjuk a tésztát.
Lisztezett deszkán 2 mm vastagra nyújtjuk, kb. 5-6 cm átmérőjű kerek szaggatóval köröket szaggatunk, középre tesszük a tölteléket, majd a tészta két szélét összehajtjuk, jól összenyomjuk a széleket, hogy ne nyíljon szét sütéskor.
180 fokra előmelegített sütőben 12-15 perc alatt halványpirosra sütjük.
Mikor kivesszük a sütőből kicsit még várunk, hogyannyit hűljön, hogy  meg tudjuk fogni, és porcukorba hempergetjük.
 
 

Már csak le kell zárnom a dobozokat és jól elrejteni.
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése