2012. december 7., péntek

Az aranygaluska napja

Múlt vasárnapi főzésem eredményét, a székelykáposztát egészen szerdáig eszegettem. A férjem folyton itthonhagyta a dobozt, és más érdeklődő meg nem volt rá. Holnap pedig vendégségbe megyünk, és ott is az lesz a menü. Hurrá :)
Szóval csütörtökön irtó nagyot főztem, paprikás krumplit debrecenivel. Tegnap meg gulyáslevest és aranygaluskát vaníliasodóval. Szóval, elvittem a gyerekeket oviba, bölcsibe és a tervek szerint iszkiri haza, és délben vissza értük. Jó fej vagyok, mert Balus nem aludt a héten a bölcsiben, így gondoltam péntek lévén megszabadítom őket a kínlódástól. Nóri meg már automatikusan kéri,hogy az utolsó nap hozzam haza délben.
No jó, a bölcsi felé baktatva elgondoltam,hogy mikor is menjek a hentespultos cba-ba. Az első verzió: hazafelé rögtön. A második verzió: majd ha jövök haza a bölcsiből délben. Aztán eszembe jutott hogy akkor gulyás leves, nem veszek ki husi a fagyból, inkább veszek frisset. Jó, akkor beadom Balut és megyek is. És lőn.
Hazajöttem, megfőztem, elmentem Baluért és valami hihetetlen fejfájás jött rám, szédülés, hányinger, melegség érzet. Örültem, hogy haza tudtam jönni Baluval, épp 12 múlt pár perccel. Eldőltem, vettem be gyógyszert, de sajnos fél óra múltán se lett jobb. Így hát telefon az oviba, hogy valami finoman mondják meg Nórinak, hogy nem tudok lemenni érte. Sajnos kivételesen alvókát se vitt szegény, úgyhogy az alvás elmaradt. És apa hozta haza 3-kor.
Viszont Balus az egész heti délutáni alváskihagyás után 3 órát szunyált.

No, akkor nézzük az aranygaluskát.

Aranygaluska

  • 50 dkg liszt
  • 3 dl tej
  • 2,5 dkg élesztő
  • 3 ek cukor
  • 1 mk. só
  • 1vaníliás cukor
  • 1 citrom héja lereszelve
  • 1 tojássárga
  • 8 dkg zsír
  • kenéshez: 8 dkg vaj
  • kb. 15 dkg darált dió
  • 3 ek. cukor
A hozzávalókból kelt tésztát dagasztunk (az élesztőt 1 dl langyos cukros tejben felfuttatjuk) és  1 órát kelni hagyjuk. ha megkelt, átgyúrjuk.
Kikenjük a tepsit zsírral, majd a tésztából diónyi, mésfél diónyi darabokat tépünk, golyóvá formáljuk, egymás mellé rakjuk a tepsibe. Vajat olvasztunk, kb. 8 dkg-ot, és a golyókat megkenjük vele, rászórjuk a cukros darált diót.

Langyos helyen kelesztjük 10 percig, majd előmelegített sütőben kb. 20 perc alatt megsütjük.
 
Vaníliasodó:
 
  • 3 tojás sárgája
  • 4 ek cukor
  • 1 cs. vaníliás cukor
  • 2 csapott ek. liszt
  • 8 dl tej
 
A tojássárgákat elkeverjük a cukrokkal, hozzáadjuk a lisztet, simára keverjük, felengedjük a tejjel és mérsékelt lángon folyamatos kevergetés mellett besürítjük.

2 megjegyzés:

  1. Anyukám úgy szokta, hogy vékonyra nyújtja a tésztát és pogácsa-szaggatóval kis korongokat vág belőle. Ami marad, meg az ép korongokat szépen egymásra rakosgatja és közben szórja a darált dióval. Így is nagyon jó! :)

    VálaszTörlés
  2. Kedves Titanilla!
    Klassz anyukád módszere! Egyszer kipróbálom! :)
    Olga

    VálaszTörlés