2011. július 7., csütörtök

Befőzősdi


A szerdai anyagbeszerzés eredménye 20 helyett 28 kiló barack, plusz 10 kg meggy. Tegnap délután 3 körül kezdtem neki a meggynek, a barackig el sem jutottam. Pedig segítségem is volt a meggymagozáshoz: a majdnem 4 éves. Végül eltettem a fagyasztóba kb. a felét, aztán a többit meg befőttnek, 9 üveggel lett belőle. Elég egyszerűen készült, cukros szirupot készítettem (1 liter vízhez, a gyümi savanyúságától függően 40-60 dkg cukor, 1 csapott mokkáskanál nátrium-benzoát, és ugyanennyi citromsav,ami nem fontos, csak azért, hogy ne  barnuljon a gyümi), felforraltam, ebbe tettem bele a kimagozott meggyet kis adagokban, épp csak annyi időre, míg újra gyöngyözni nem kezd a szirup, aztán mehet a gyümölcs az üvegbe, és rá a cukros lé. Kupak az üvegre, kb. 1 percre fejtetőre állítani az üveget, aztán jó kis paplannal, ezzel-azzal kibélelt kuckóba rejteni egy-két napra.
A mai nap termése: még nincs kész a 28 kiló barack...szerintem kb. 12 kiló lehet még vissza. Készült lekvár,eddig 14 üveg, és befőtt is, 4 nagy és 4 kis üveg. Jó kemény barackot sikerült venni Tárnok mellett az Elvira majorban, így most úgy készült a lekvár mint még soha. Le kellett volna darálni, de mivel gőzöm sincs hol a daráló, így ismét a jó öreg aprító masinát fogtam be. És hogy tuti ne ragadjon le a cucc, teflonos edényekben főztem. Anyósom tanácsa: a cukor csak a végén kerüljön bele, különben jó sok levet ereszt a gyümi, és jó sokáig lehet főzni, másrészt a cukor nagyon bebarnítja a lekvárt. Ezen kívül 4-5 kilónként tegyünk egy csapott kávéskanál citromsavat is bele. A tartósítószert, szintén 4-5 kilónként egy csapott mokkáskanálnyit, a végén tegyün bele. Én a biztonság kedvéért még az üvegben a lekvár tetejére is teszek egy fél késhegynyit. Aztán jöhet az üveg fejtetőre állítása, és a meggynél leírtak.
A sárgabarack befőtt is hasonlóan készül, mint a meggy befőtt. Jó kemény szemeket válasszunk, jól mossuk meg, magozzuk ki, innentől cukorszirupba dobálás, gyöngyözésre várás, üvegbe szedés, ekkor tehetünk bele egy-egy szegfűszeget és fahéjdarabkát. Ezt a receptet amúgy a nosalty oldalról kotortam elő. Íme a végeredmény:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése