2013. január 1., kedd

Ünnepek, képekben

Boldog Új Évet mindenkinek!

Röviden, képekben.

Mézes, amit háromszor készítettem az ünnepek alatt. A végére egész jól belejöttem a díszítésbe.

 
Szilveszterkor elmaradhatatlan valami sajtos. Most nem sajtos roló, hanem sós-sajtos stangli készült. Ősi recept alapján, férjem nagymamájának receptje szerint, anyósom készítette el. Ugyan az eredeti recept szerint készítve lágy a tészta, így anyósom változtatott rajta kicsit.
 
Így, a 2 dl tej helyett 1,5 dl és még 2 nagy kanál tejföl ment bele. A recept nem írja, mennyi sajt kell a tésztába, de jó 15 dkg-t elbír. Szóval a 20 dkg reszelt sajt kevés lesz.
 
Sós-sajtos stangli
 
  • 80 dkg liszt
  • 30 dkg zsír
  • 3,5 dkg élesztő
  • 1,5 dl tej
  • 2 nagy kanál tejföl
  • 2 dkg só
  • kb. 30 dkg reszelt sajt (finom ha füstölt sajtot is teszünk bele)
  • 0,5 dl rum
  • tojás a kenéshez
 
Az élesztőt a langyos, cukros tejben felfuttatjuk. A sajtból kb. 15 dkg-t teszünk bele, a többi hozzávalóval összeállítjuk a tésztát. Éjszakára hideg helyre tesszük.
Másnap kinyújtjuk kb.2- 3 mm vastagra, tojással megkenjük a tetejét, sajttal megszórjuk. Sütőpapíros tepsire tesszük, előmelegített 180 fokos sütőben kb. 8-10 perc alatt rózsíszínre sütjük.
 

Na és a rétesek. Sajnos nem vagyok elég bátor ahhoz, hogy saját magam készítsem a tésztát....így hát vettem (most az aldiban, csak azért mondom, mert tök jó volt a minősége) egy csomag 8 lapot tartalmazó réteslapot. Minden rúdhoz kettőt használunk fel belőle.

Rétesek
 
  • 1 cs. 8 lapos réteslap
  • 1 kg alma
  • 1 kg magozott meggy
  • 15 dkg darált mák
  • 10 dkg sütőtök
  • 1 marék mazsola
  • 1 dl tej
  • kb.3-4 ek. gríz
  • 1 dl olaj
  • cukor
  • fahéj
  • 1 citrom

Előkészítem a töltelékeket. Először az almát hámozom, reszelem, cukrozom, fél citrom levét ráfacsarom, és egy citrom héját belereszelem, és egy tk. fahéjat is teszek bele; hagyom állni fél órát.
A meggyre szintén cukrot hintek, elkeverem és hagyom állni.
A sütőtökös-mákosból én egy rudat készítettem, ehhez felhasználtam 15 dkg darált mákot, 3 ek. cukrot, 1 mk. fahéjat, 10 dkg sütőtököt nyersen lereszelve, egy marék mazsolát, egy citrom héját reszelve, 1 dl tejet felforralva. A mákot megdaráltam a cukorral, hozzákevertem a fahéjat, citromhéjat, sütőtököt, és a forró tejet meg a mazsolát.

A meggyről leszűrtem a levet és kevertem hozzá kb. 2 ek. grízt. Az alma levét is kinyomkodtam.
Egy tiszta konyharuhát bevizeztem, kicsavartam. A nedves konyharuhára tettem egy réteslapot, olajjal megkentem, erre jött a második réteslap. Ezt is megkentem olajjal. Erre szórtam az almásnál kevés grízt, majd rátettem a tölteléket. A konyharuha segítségével felcsavartam, a végeket behajtottam, és sütőpapíros tepsibe tettem.
A meggyesnél nem szórtam külön grízt a réteslapra, de ez a meggy mennyiség 2 rúdhoz való, úgyhogy csak a fele ment egyszerre a tésztára.
A sütőtökös-mákosnál sem gírzeztem külön alá, csak rátettem a tölteléket, felcsavartam, tepsibe tettem.
A rudakat megkentem felvert egész tojással, és 170 fokra előmelegített sütőben kb. 25 perc alatt szép pirosra sütöttem.
Mikor kihűlt felszeleteltem, purcukorral meghintve tálaltam.


Kocsonya,ahogy Andris szereti
 
 
  • 1,5 kg kocsonyahús, mint csülök, köröm, bőr, fül, farok....
  • 30 dkg füstölt hús
  • víz annyi, amennyi bőven ellepi
  • 2 fej fokhagyma
  • 2 ek. egész bors
 
Mindent felteszünk főni, mikor felforrt, lehabozzuk, és lassan puhára főzzük. Sok óra alatt....

És hogy napokig zárva a bolt? Hóakadály? Nem akadály, hogy finom, friss pékárút varázsoljunk az asztalra.

Sajtos császárzsömle
 
 
  • 50 dkg liszt
  • 1,5 dl tej
  • 1,5 dl víz
  • 2,5 dkg élesztő
  • 5 dkg zsír
  • 5 dkg sajt
  • 1,5 ek. cukor
  • 2,5 tk. só
 
Az élesztőt a langyos tejben feluttatjuk, és a hozzávalókból tésztát dagasztunk, 1 órát kelesztjük.
Majd  lisztezett felületre borítjuk és 10 egyforma darabra vágjuk. A bucikat átgyúrjuk és letakarva pihentetjük 10 percig.  Ezután egyesével kb. 45 cm hosszú rudakat sodrunk belőlük, de ne nagyon legyen lisztes a deszka, különben nem megy a sodrás, csak csúszkál a tészta.
A formázáshoz először egy laza csomót kötünk az egyik lelógó tésztaszálat kicsit hátrafelé húzva a tészta alá hajtjuk és a közepén áthúzzuk. Megfordítjuk a tésztát és a maradék lelógó szálat is átbújtatjuk.
Sütőpapíros tepsire tesszük a zsömit, és 50 fokos sütőben 10 percig kelesztjük. Majd kivesszük, és letakarva újabb 10 perc jön, míg a sütő felmelegszik 180 fokosra. A zsömlék tetejére is szórunk kevés sajtot, majd 10-12 perc alatt pirosra sütjük őket.
 
Nálunk most nagy sztár a császárzsemle, a gyerekek vajjal imádják. Az ünnepek közt vettünk teljes kiörlésű(nek írt, amúgy szerintem szimplán csak korpával dúsított) változatot, lenmaggal szórva a tetején, az is nagyon finom volt, lehet azzal is kísérletezni..



 
Ilyenkortájt elmaradhatatlanok a majonézes saláták. A hagymás burgonyasaláta isteni a ránott ételekhez, mint pl. rántott hal.
 
Majonézes-hagymás buronyasaláta
 
 
  • 4 nagyobbacska burgonya
  • 1 nagyobb lilahagyma
  • 2 dl tejföl
  • 1 dl majonéz
  • 3 ek. mustár
  • 1 dl tej
  • bors
  • 2 tk. cukor
 
A tejfölből, majonézből, mustárból, fűszerekből salátaalapot készítünk. A burgonyát héjában megfőzzük, felkarikázzuk, ráöntünk 1 dl tejet, sózzuk, összekavarjuk és hűvös helyre tesszük hűlni kb. fél órára. A hagymát vékony félkarikákra vágjuk.
Mikor a krumpli kihűlt, összekeverjük a salátaalappal és a hagymával, tálalásig pár órára hűtőbe tesszük.
 
 
 

Lencsesaláta
 
Szilveszterre készítettem el ezt a salátát. Lalitól kaptunk hurkát meg kolbászt sütni, azt készítettem el, és amellé lett ez a saláta, és anyuék által készített savanyúság. Van benne káposzta, uborka, répa, hagyma, gyöngyhagyma, karfiol. Nagyon finom! És persze finom kenyér!
 
 
  • 40 dkg lencse (ha konzervből készül, ha nem akkor 20-25 dkg is elég)
  • 2 dl tejföl
  • 10 ek. majonéz
  • 3 ek mustár
  • bors
  • 2 tk. cukor
  • 1 pár virsli
  • 2 főtt tojás
  • 2 szál újhagyma, vagy egy kevés vöröshagyma apróra vágva
A majonézből, tejfölből mustárból, cukorral, sóval, borssal salátaalapot készítünk.
A lencsekonzervet leszűrjük, folyó víz alatt átmossuk. (Ha száraz lencséből készül, akkor azt néhány órára beáztatjuk, majd sós, babérleveles, hagymás vízben puhára főzzük kb. fél óra alatt)
A salátaalapba belekeverjük a lencsét, apróra vágott hagymát, félkarikára vágott virslit és az apróra vágott főtt tojásokat.
Néhány órára hűtőbe tesszük.
 
 
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése